Kreativt event i Hjørring: Lav en tegneserie på otte timer
HJØRRING: På bare otte timer skulle deltagerne skabe en færdig tegneserie.
Og mens nogle sad på biblioteket i Hjørring, deltog andre hjemmefra - én endda helt fra Cuba.
Koncentrationen var til at mærke omkring bordene på biblioteket i Hjørring, hvor blyanter og tegnetablets arbejdede side om side.
Her var Thea Hyldgaard Olsen, Jonathan Lillelund Andersen og Nikolaj Nielsen blandt de deltagere, der lørdag deltog i det kreative tegneserieevent, hvor udfordringen var klar:
På otte timer skulle der skabes en færdig tegneserie.
- Det er jo hyggeligt. Man forsvinder helt ind i det, fortalte en af deltagerne.
Arrangementet blev første gang afholdt i 2010 og er siden vokset til et kreativt fællesskab for både nye og erfarne tegnere.
Otte sider på otte timer
Deltagerne fik først dagens ord og benspænd udleveret ved start.
Herfra gjaldt det hurtigt om at udvikle idé, storyboard og færdige sider inden klokken 18.
- Det er jo op til fri fantasi, hvordan man vil bruge det, lød det.
Nogle arbejdede i manga-stil, mens andre tegnede pirater, vikinger eller mere humoristiske universer.
Den digitale del af arrangementet betød meget for både arrangør og deltagere.
- Det betyder faktisk meget, at man kan være med hjemmefra og stadig være en del af fællesskabet.
Samtidig understregede deltagerne, at det stadig kan noget særligt at mødes fysisk omkring tegningerne og idéerne.
En passion der begyndte tidligt
For flere af deltagerne begyndte interessen for at tegne allerede som børn.
- Jeg startede nok, da jeg var fire-fem år gammel, fortalte Nikolaj Nielsen.
Selvom tempoet var højt, var stemningen rolig omkring bordene på biblioteket, hvor der både blev nørdet detaljer og arbejdet intenst med idéerne.
For nogle var det første gang, for andre var det efterhånden blevet en tradition.
Fælles for dem alle var glæden ved at forsvinde helt ind i tegningerne - og udfordre kreativiteten under tidspres.