Velkommen September skal hjælpe nye borgere ind i fællesskabet
HJØRRING: Hvordan finder man nye fællesskaber, når man er flyttet til en ny kommune?
Det spørgsmål er omdrejningspunktet for initiativet ’ Velkommen September’, som Hjørring Kommune igen i år står bag. Denne gang er tilbuddet ikke kun målrettet internationale tilflyttere, men alle nye borgere i kommunen - og samtidig alle andre, der er nysgerrige på at blive en del af et nyt fællesskab.
I løbet af september åbner lokale foreninger, klubber og organisationer dørene og inviterer indenfor til aktiviteter, arrangementer og fællesskaber, så nye borgere kan få et indblik i, hvad området har at byde på.
- Vi vil gerne tage godt imod alle vores tilflyttere og hjælpe dem med at finde vej ind i de mange stærke fællesskaber, der findes i Hjørring Kommune, lyder det fra kommunes bosætningsteam.
Formålet er både at skabe nye relationer og gøre det lettere at blive en del af lokalsamfundet. Deltagerne kan blandt andet få en uformel introduktion til livet i en forening, prøve en ny aktivitet eller møde både lokale borgere og andre tilflyttere. De fleste aktiviteter er gratis.
Samtidig håber kommunen, at endnu flere foreninger vil være med. Derfor opfordres klubber, organisationer og foreninger til at arrangere åbent hus eller invitere gæster med til en almindelig aktivitetsaften i september.
Foreningerne får mulighed for at præsentere deres aktiviteter for potentielle nye medlemmer og samtidig vise det fællesskab og sammenhold, som kendetegner foreningslivet i kommunen.
Arrangementerne finder sted gennem hele september, både dag og aften. Interesserede kan finde information om aktiviteter og tilmelding via Hjørring Kommunes hjemmeside.