Fra DM-guld til VM-drøm: Karsten er tilbage for fuld skrue
TORNBY: Den lokale løber Karsten Bukholt har fået en fornem sæson.
Efter flere år væk fra konkurrencesporten er 2026 blevet året, hvor det hele er faldet på plads igen.
Med en dansk mesterskabstitel på 5 kilometer i aldersklassen M50 har han fået den belønning, han længe har jagtet. Tidligere på året vandt han også DM-guld på 10 kilometer i M50 og blev nummer fire ved DM i Maraton.
Selv om varmen ved DM-ugen i Herning gjorde forholdene vanskelige, var glæden over guldet ikke til at tage fejl af.
- Det er det første år, jeg er tilbage, hvor det virkelig er gået godt, og hvor jeg er begyndt at løbe konkurrencer igen. Så jeg synes bestemt, sæsonen er godkendt, siger han.
Det handler om balance
Næste store mål er allerede sat.
I oktober venter VM for mastersløbere i Kroatien, hvor maraton er den altoverskyggende målsætning.
- Det er maraton, vi satser på. De her 5- og 10-kilometerløb er en del af maratontræningen. Vi træner ikke specifikt til de korte distancer, men bruger dem som konkurrence undervejs, forklarer han.
Han understreger samtidig, at træningen i dag handler om balance.
- Min træner er meget opmærksom på min alder. Man skal kende sin krop og stoppe med det samme, hvis der kommer noget. Det handler om at ramme den rigtige mængde og intensitet, så vi hele tiden bygger frem mod maraton.
Varmen kostede sekunder
Målet ved DM var en tid omkring 16.15 minutter, men de høje temperaturer gjorde opgaven vanskelig.
- Det var frygteligt varmt. Jeg tror, alle tabte 20-25 sekunder i forhold til, hvad de kunne have løbet under normale forhold. Jeg har det ikke godt med varme, og det bliver ikke lettere med alderen.
Vindertiden i M50 blev 16.45 minutter. Tidligere på året har han løbet hurtigere, og den personlige rekord lyder fortsat på 15.50 minutter.
Fejrede guldet med klubkammeraterne
Løbet blev også en succes for Aalborg Atletik & Motion, som stillede med 24 deltagere og rejste hjem med fem medaljer.
- Det sociale betyder også meget. Vi har det sjovt sammen, og samtidig laver vi resultater for klubben. Det er en stor del af oplevelsen.
Selve fejringen blev dog ganske afdæmpet.
- Turen hjem fra Herning tog det meste af aftenen. I dag har vi holdt fri, været en tur på stranden, og så skal min kone og jeg nyde en flaske rødvin.
Løber blandt de yngste
For at deltage i eliteheatet ved DM kræves en kvalifikationstid under 17.30 minutter på 5 kilometer. Det betød, at han som eneste M50-løber var kvalificeret til at starte sammen med landets bedste seniorløbere.
- Det er selvfølgelig en oplevelse. Man kommer til at løbe bagerst i feltet sammen med de helt unge, men det er fedt stadig at kunne være med på det niveau.
Selv om fokus nu er rettet mod VM-maraton i Kroatien, bliver der også plads til flere konkurrencer undervejs. Blandt andet står Blokhus Halvmaraton og VM-halvmaraton i København på programmet som led i forberedelserne.
De daglige træningskilometer bliver fortsat tilbagelagt i Tornby Klitplantage og på landevejene mod Hirtshals.
- Det er her, kilometerne bliver lagt. Jeg kunne godt tænke mig at træne mere med klubben i Aalborg, men afstanden er simpelthen for stor. Til gengæld mødes vi til konkurrencerne, og det fungerer rigtig godt.