Hjørring får sin første veterancafé: Nyt fællesskab for veteraner og pårørende
HJØRRING: Hjørring får nu sin første veterancafé, der er tænkt som et nyt, trygt mødested for veteraner og deres pårørende.
Bag initiativet står Hjørring Kommune, og Tina Hauerslev, der er veterankoordinator, har været drivkraften i arbejdet med at skabe et fast og uformelt samlingspunkt. Det er blandt andet sket i samarbejde med to af kommunens veteraner, Kurt Bak Pedersen og Kurt Johnny Poulsen.
Veterancaféen får til huse på Hjemmeværnsgården Vandstedgård, Åstrupvej 200, og den åbner for første gang torsdag den 25. juni kl. 18.30. Aftenen markeres med et foredrag af veteran og pensioneret generalmajor Jørgen Høll, som blandt andet deler erfaringer fra et langt liv i forsvaret.
For Tina Hauerslev har ønsket om et lokalt mødested for veteraner og deres pårørende været længe undervejs.
- Formålet med veterancaféen er at skabe et sted, hvor veteraner og deres pårørende kan mødes med ligesindede, opbygge relationer og få et pusterum i hverdagen, fortæller hun og fortsætter:
- Her skal være plads til en kop kaffe, gode samtaler og forskellige aktiviteter. Alt sammen i en afslappet og inkluderende ramme.
Veterancaféen vil fremover have åbent torsdage i lige uger, og alle veteraner og pårørende er velkomne.
- Uanset om man ønsker at deltage aktivt eller blot være til stede i et miljø, hvor man ikke behøver forklare sin baggrund, fortæller Tina Hauerslev.
Hun håber, at mange vil kigge forbi og være med til at skabe et stærkt fællesskab.
- Vi håber, at veterancaféen bliver et sted, hvor man kan finde støtte, fællesskab og måske også nye venskaber.