Seneste nyt
Billede beskrivelse

Kærligheden længe leve: Nu kan Helge og Ruth fejre krondiamantbryllup

28. juni 2026 kl. 14.01

VESTERVIG: Onsdag 1. juli er det 65 år siden, Ruth og Helge Thinggaard fra Vestervig sagde ja til hinanden. 

Derfor kan de nu fejre krondiamantbryllup.

- Vi fejrer det på dagen, hvor vi har inviteret børn, svigerbørn, børnebørn og oldebørn til at komme. Først skal vi have en frokost på Morup Mølle Kro, herefter kaffe og kringle på Lodbjerg Fyr og en drink hjemme i vores have i Klostergade.

- Vi slutter dagen af med fiskesuppe på Thinghuskroen, hvor vi i sin tid mødte hinanden, siger Ruth.

Ruth, født Wodstrup Madsen, voksede op i en søskendeflok på fem i Tygstrup for foden af Vestervig Kirke. 

Hun kom fra trange kår og måtte ud at tjene på nabogårdene allerede som 14-årig. 

Ruth var imidlertid dygtig med sine hænder og god til at tale med folk, så hun kom i lære hos “Engelskmanden” i Vestervig, hvor hun blev uddannet indenfor damekonfektion.

Stor interesse for bøger

Helge voksede op i Vestervig som enebarn af en far, der var byens slagter og en mor, der arbejdede på dommerkontoret. 

Hans store interesse for bøger førte ham til en uddannelse som boghandler i Hurup Boghandel, som han og Ruth sidenhen overtog, hvor de boede og drev forretning i 22 år.

Ruth og Helge havde nogle skønne ungdomsår sammen i Skive og Struer, hvor Helge arbejdede som boghandler, mens Ruth var førstedame i større manufakturforretninger og også arbejdede på kontor.

Sideløbende kom der tre børn til, så Ruth blev hjemmegående, mens Helge fik nyt job som repræsentant for kontormaskiner, og domicilet blev udskiftet til Thisted og sidenhen Viborg.

Billede beskrivelse

Udvidede forretningen

Men Helge længtes efter at “få foden under eget bord”, og i 1975 købte de Hurup Boghandel og flyttede tilbage til Thy. 

Ruth uddannede sig også som boghandler, og sammen udvidede de forretningen til også at omfatte bl.a. kontormaskiner, tasker og fotoartikler.

Ruth og Helge var sammen med de øvrige handelsdrivende i Hurup med til at skabe udvikling i byen og få tingene til at ske.

Der var torvedage, julehandel, fest og farver.

Efter over 20 gode år i boghandlen valgte Ruth og Helge at afstå forretningen. 

I 1997 flyttede de tilbage til deres rødder i Vestervig, hvor de istandsatte deres drømmehus i Klostergade lige over for Thinghuskroen, hvor de mødte hinanden første gang.

Nyder tilværelsen

Sammen har de siden nydt pensionisttilværelsen. 

Helge dyrker fortsat sin store interesse for bøger, aktier, historie og verdenssituationen.

Mens Helge er den mere indadvendte “bogorm", der elsker at hygge derhjemme på en regnvejrsdag, er Ruth mere den, der tager ud ad døren og engagerer sig i kreative, kulturelle og sociale sammenhænge.

En fællesnævner er deres store kærlighed til alle børnene, børnebørnene, oldebørnene (og alle hundene).

De står alle deres hjerte meget nær.

Del artikel
Annonceret indhold
Nyeste

Nyeste