Kørte forkert på vej hjem til København: Nu har Brith bragt en bid af Bali til Agger
AGGER: Hun var på sit første besøg i Klitmøller og Vorupør.
Kommet fra København, fik hun at vide af en af de lokale, at hun kunne køre ad vestkysten hjem ved at tage færgen i Agger.
Så da hun den mørke novemberaften så for sig, at færgen ventede hende for enden af Vesterhavsvej, kørte hun i stedet blindt og stod ud af sin autocamper med sine to hunde for at lufte dem og orientere sig.
I mørket så hun et bål bag en bygning og en mand, som viste sig at være arkitekt Søren Sarup, arkitekten bag Michelin-restauranten Tri og den igangværende renovering og genopbygning af kystbyens gamle badehotel.
Blandt andet.
- Så faldt vi i snak, og jeg fortalte ham om min café Ka'nalu i Ishøj og min drøm om her 10 år efter at åbne en tilsvarende på den jyske vestkyst. Tilfældigvis havde Søren et lokale til leje, hvor der tidligere havde været en iscafé, og dagen efter skrev jeg under på lejemålet, forklarer Brith Larsen om Ka'nalu Agger, som hun åbnede ved påsketid.
Med sig til Agger havde hun samme skabertrang, som for 10 år siden i Ishøj, hvor den tidligere SAS stewardesse forvandlede forsømte lokaler ved stranden til en bid af den stemning, glæde, energi og surferkultur, hun havde mødt under besøg på den indonesiske tropeø Bali.
Samme bid af Bali, om end i mindre størrelse, for lokalet er mindre, har hun nu bragt til Agger, hvor hendes passion for indretning, æstetik, råvarer af høj kvalitet og med fokus på det hjemmelavede med alt fra friskbagte morgenboller, til lækre roulader og en efterhånden meget populær pizza, brænder igennem alt, hun laver.
Det gælder også den udsøgte kaffe, som man kan nyde med eller uden roulade eller en håndlavet flødebolle.
For blot at nævne et par af de fristelser, som møder øjet.
For ikke at snakke om den is, hun sælger fra det lille ishus foran caféen, hvor hun også har indrettet et udeområde med stilfulde cafémøbler og et drivhus, hvor man kan sidde i læ for blæst og regnvejr.
Som man også kan inde i caféen, hvor første sal under loftet er indrettet med siddepuder og kig over klitterne.
I sit hele og med den musik, der lægger en stemningsfuld bund både inde og ude, må gæsterne gerne blive i lang tid og nyde kaffen, isen, maden, hinanden og den stemning, glæde og energi, som Brith og hendes ansatte forsøder dem med.
For oplevelsen på Ka'nalu Agger skulle gerne føles så god, at gæsterne får lyst til at komme tilbage.
- Den oplevelse har jeg skabt med min café og mine ansatte i Ishøj, så det tror og håber jeg også, at jeg kan skabe i Agger, siger Brith.
Ka'nalu Agger har hun tænkt sig skal være en café året rundt. Hen over sommeren i juni, juli og august vil den være åben hver dag fra klokken 10-21.