Seneste nyt
Billede beskrivelse

Flyvende start på jordbærsæsonen: 900 kilo plukket på første dag

24. juni 2026 kl. 06.02

KJELSTRUP: Jordbærsæsonen fik en forrygende start hos Karen og Jakob Tange, der driver Frilandsgrønt i Kjelstrup.

Søndag annoncerede de på sociale medier, at sæsonen ville begynde mandag klokken 8.00, og allerede fra de tidlige morgentimer begyndte de første kunder at dukke op. Da klokken slog otte, var alle parkeringsmuligheder taget i brug, og en lang kø af jordbærentusiaster stod klar med skåle, spande og baljer under armen.

Billede beskrivelse

- Der var kæmpe kø, som vi aldrig har set før. Interessen var helt fantastisk. Folk er helt vilde med at komme ud og plukke bær, fortæller Karen Tange.

Hun har blandt andet ansvaret for at guide gæsterne til de rette rækker og holde styr på de forskellige sorter i marken.

I løbet af åbningsdagen lagde omkring 160 personer vejen forbi jordbærmarken. De fleste kom i morgentimerne og formiddagen, og tilsammen tog de cirka 900 kilo jordbær med hjem.

Billede beskrivelse

Mange spørger nu, om der er bær nok tilbage efter den travle start.

- Ja, ja, der er masser af bær. Selvom frosten tog omkring en femtedel af blomsterne tidligere på året, har vejret siden været næsten perfekt til jordbær. Vi har haft lune temperaturer, gode regnbyger og nu varme, så der vil være bær i mindst de næste to uger, siger Karen Tange, der giver et lille tips: Man behøver ikke komme, mens der er mest travlt. Kom også opad dagen, lyder det.

Hun fortæller samtidig, at Frilandsgrønt om to til tre uger også forventer at kunne tilbyde nye kartofler og friske ærter.

Billede beskrivelse

Prisen for selvpluk er i år 40 kroner pr. kilo. Plukker man mere end tre kilo, falder prisen til 35 kroner pr. kilo.

Del artikel
Annonceret indhold
Nyeste

Nyeste