Annette og Trine startede med en drøm - nu er de sygeplejersker
HJØRRING: De første studerende på et særligt uddannelsesforløb for social- og sundhedsassistenter er nu færdiguddannede som sygeplejersker på Professionshøjskolen UCN i Hjørring.
Mere end 30 studerende kan dermed kalde sig sygeplejersker efter 2,5 års studier ved siden af deres arbejde.
Det skriver UCN Hjørring i en pressemeddelelse.
Blandt de nyuddannede er Annette Mørch og Trine Lauridsen. For dem begge er uddannelsen kulminationen på en mangeårig drøm.
- Det er kæmpestort. En drøm, jeg har haft i rigtig mange år, er nu blevet til virkelighed. Jeg glæder mig helt vildt til at træde ind ad døren som sygeplejerske. Jeg har i praksis arbejdet med mange af opgaverne før, men nu har jeg uddannelsen og står på lige fod med mine sygeplejerskekolleger. Det betyder virkelig meget, siger Trine Lauridsen.
Fleksibel uddannelse gjorde forskellen
På det særlige uddannelsesforløb kan de studerende gennemføre størstedelen af undervisningen online og samtidig bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet.
Da forløbet blev lanceret for 2,5 år siden, var det det første af sin slags i Danmark.
For både Trine Lauridsen og Annette Mørch har uddannelsen krævet stor planlægning og prioritering for at få studie, arbejde og privatliv til at hænge sammen.
- Det har været hårdt arbejde at balancere studie, arbejde og privatliv, og det har været helt afgørende, at jeg gik ned i tid undervejs. Jeg er virkelig stolt over at være nået i mål, og jeg har opdaget, at jeg kan meget mere, end jeg selv troede, siger Annette Mørch.
Begge arbejder i dag på Kirurgisk Afdeling på Regionshospital Nordjylland i Hjørring. Trine Lauridsen har været ansat på afdelingen i flere år, mens Annette Mørch for nylig er blevet en del af teamet.
De er enige om, at de ikke ville have påbegyndt uddannelsen uden den fleksibilitet, som forløbet tilbyder.
- Uddannelsen har givet mig flere muligheder og nye kompetencer. Jeg har udviklet mig hele vejen fra hjælperuddannelsen til social- og sundhedsassistent og nu til sygeplejerske. Samtidig har jeg været heldig at møde ledere, som har troet på mig og opmuntret mig til at prøve nye udfordringer. Det har haft stor betydning, siger Annette Mørch.
Under uddannelsen har begge desuden fungeret som tutorer og støttet studerende på de efterfølgende hold.
Imødekommer et vigtigt behov
Hos UCN glæder uddannelsesleder Sanne Holm sig over, at det første hold nu er i mål.
- Det er fantastisk at se det første hold stå med eksamensbeviset i hånden. Vi har opnået præcis det, vi satte os for: at give dygtige social- og sundhedsassistenter med erfaring og motivation mulighed for at videreuddanne sig til sygeplejersker. Samtidig imødekommer vi et vigtigt behov i både kommuner og på hospitaler med et fleksibelt forløb, hvor de studerende kan blive i deres arbejde under uddannelsen, siger hun.
Det første hold har samtidig bidraget med værdifulde erfaringer til udviklingen af uddannelsen.
- Det har været spændende at etablere et helt nyt uddannelsesforløb. Undervejs har vi løbende justeret og tilpasset rammerne for at skabe de bedst mulige betingelser for de studerende. Samtidig kan vi se, hvor vigtigt det er, at de studerende prioriterer deres studie, fordi kravene er de samme som på den ordinære sygeplejerskeuddannelse, siger Sanne Holm.
Blev grebet af det akademiske
For Trine Lauridsen har uddannelsen også budt på nye personlige erkendelser.
- Jeg er blevet overrasket over, hvor meget jeg faktisk er blevet grebet af den teoretiske og akademiske del af uddannelsen. Det har gjort en stor forskel, at jeg hele tiden har kunnet koble teorien til den praksis, vi arbejder i, og de erfaringer, vi allerede havde med os, siger hun.
Siden det første hold begyndte på uddannelsen, er yderligere to hold startet op. I dag er omkring 80 studerende tilknyttet forløbet, som har studiestart én gang om året i februar.