"Mange gode argumenter for": Kommune tilbyder enkel løsning på et overset problem
VESTHIMMERLAND: Fysiske efterveer efter fødsler rammer næsten halvdelen af danske mødre, og ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd er kun hver anden kvinde vendt tilbage til fuldtidsarbejde efter to år.
Til trods for omfanget af problemerne er det hidtil kun Københavns Kommune, der har valgt at gøre noget ved det.
Indtil nu altså, for siden årsskiftet har kvinder i Vesthimmerlands Kommune kunnet få fysioterapeutisk hjælp til at mindske efterveerne eller blive dem helt kvit.
Der er afsat 415.000 kroner til ordningen, som foreløbig er iværksat som forsøg. Den skal evalueres i 2027.
Formanden for kommunens sundhedsudvalg, Lars Andresen (V), fortæller, at ideen dukkede op i form af et forslag fra SF i forbindelse med efterårets budgetforhandlinger.
- Og den blev modtaget positivt af alle. Der er mange gode argumenter for, og jeg kan næsten ikke komme på noget imod, ikke mindst når det nu er så relativt billigt. Så jeg ville da sådan set ønske, at jeg selv var kommet på den idé, men det kan jeg ikke tage æren for, siger han.
Formålet er ifølge Lars Andresen primært at forbedre de ramte kvinders trivsel og livskvalitet, men for kommunen og samfundet kan der også ligge en gevinst og vente.
- Vi døjer jo med at skaffe arbejdskraft, så hvis vi kan hjælpe flere tilbage på arbejdsmarkedet hurtigere, er det en oplagt fordel, siger han.
Et hold har gennemført, og et nyt er netop startet med deltagere fra blandt andet Løgstør, Aars, Farsø og Gedsted.
På den konto har ni kvinder enten gennemført eller er i gang med et forløb.
Tilbuddet er for kvinder fra otte uger til to år efter fødslen og henvender sig blandt andet til kvinder med bækken- eller underlivssmerter, delte mavemuskler, inkontinens eller gener efter kejsersnit.
For fysioterapeut Jette Staun, som står for tilbuddet, er det særligt positivt at se kvinder fra forskellige dele af kommunen mødes om træning og erfaringsudveksling.
- Det er dejligt at se, at kvinder fra hele kommunen finder vej til tilbuddet. Mange oplever udfordringer efter en graviditet eller fødsel, men ved ikke nødvendigvis, at der findes hjælp. Her får de konkrete redskaber og øvelser, som kan gøre en forskel i hverdagen, siger hun.
En af deltagerne er Pernille Toudal fra Løgstør, som kom med på holdet efter en anbefaling fra Jette Staun. Efter fødslen af sin datter oplevede hun flere udfordringer i hverdagen.
- Jeg kunne ikke så nemt komme op fra gulvet uden at holde ved noget, og jeg havde svært ved at løfte mit eget barn. Samtidig var mit kejsersnit meget ømt, fortæller hun.
I dag mærker hun en tydelig forskel.
- Jeg har fået en helt anden stabilitet og balance. Her laver vi øvelser, som jeg ikke selv ville have fundet på at lave, hvis jeg gik ned i et træningscenter på egen hånd, og jeg kan virkelig mærke, at det gør en forskel, siger hun.
For Pernille Toudal har det også betydet meget, at træningen er tilpasset livet som nybagt mor.
- Det bedste har været, at der bliver taget sig tid til at hjælpe os med øvelserne, og at jeg kan have min datter med. Hvis vi har spørgsmål eller udfordringer, er der altid tid til at snakke om det. Det gør, at man får øvelserne ind som en naturlig del af hverdagen, siger hun.
Hun håber, at flere kvinder vil benytte sig af tilbuddet.
- Man har jo gået med en stor mave i mange måneder og løfter hver dag på en lille baby. Det er ikke kun kvinder, der har haft en svær fødsel, som kan have glæde af det. Jeg tror, mange ville få noget ud af at prøve det, siger Pernille Toudal.