25, 40 og 50 år senere
BRØNDERSLEV: Gode minder, stærke venskaber og gensynsglæde prægede lørdagens jubilæumsarrangement på Brønderslev Gymnasium.
Her var 150 tidligere elever samlet for at markere både 25-, 40- og 50-års jubilæer.
Gymnasiet inviterer hvert år tidligere årgange tilbage til skolen, og denne gang var det studenterårgangene fra 1976, 1986 og 2001, der mødtes til rundvisning, kaffe, kage og en opdatering om skolens udvikling.
Musicals gav et særligt fællesskab
Blandt deltagerne var Katrine Hvelplund, der fejrede 25-års jubilæum. Hun ser tilbage på gymnasietiden med stor glæde og fremhæver især skolens musicalopsætninger som noget helt særligt.
- Jeg var med i to af dem, og for mig er det et stærkt minde. Det var nogle intense perioder, hvor vi arbejdede tæt sammen på tværs af klasserne. Det skabte et særligt fællesskab, og den slags oplevelser tager man med sig videre i livet, siger Katrine Hvelplund.
Hun bor i dag i Birgittelyst ved Viborg og arbejder som kommunikationsrådgiver.
En rigtig god skole
For Niels Roland Rasmussen, der dimitterede i 1986, er det især fællesskabet, der står klart i erindringen.
- Man knyttede jo nogle stærke venskaber i de år. Det var en god tid, hvor man var sammen på kryds og tværs, og hvor fællesskabet fyldte meget. Og så synes jeg bare generelt, at det var en rigtig god skole, hvor man både fagligt og socialt fik meget med sig, beretter han.
I dag bor Niels i Aarhus og arbejder som bibliotekar.
Pionerånd
For Preben Skov Andersen gav jubilæet anledning til at kigge mere end 50 år tilbage i tiden. Han var blandt den første studentergeneration og husker en særlig pionerånd på stedet.
- Vi var jo den første årgang, og det prægede nok vores gymnasietid. Jeg kom fra Sjælland og var lige flyttet til Brønderslev, da jeg startede i gymnasiet. Men jeg faldt godt til og er blevet i Jylland – måske takket være tiden på Brønderslev Gymnasium, smiler den pensionerede folkeskolelærer.
Han er i dag bosiddende i Godthåb ved Aalborg.
Efter det officielle program på gymnasiet fortsatte flere af klasserne fejringen ved private arrangementer, hvor minderne fra ungdomsårene fik endnu mere plads.
Dermed blev jubilæumsdagen ikke blot et tilbageblik på skoletiden, men også en påmindelse om de fællesskaber og relationer, som mange stadig værdsætter årtier efter studentereksamen.