Verdens største sportsstævne for veteraner kan ende i Aalborg
AALBORG: Aalborg er i spil til at blive værtsby for 2029-udgaven af sportsstævnet Invictus Games for fysisk og psykisk sårede veteraner.
Får Danmark værtskabet, vil det koste Forsvarsministeriet 130 millioner kroner at afholde stævnet, mens Aalborg Kommune skal bidrage med 10 millioner kroner.
Det fremgår af et aktstykke, som forsvarsminister Jeppe Bruus (S) har sendt til Folketingets Finansudvalg.
Han søger udvalgets opbakning til, at Forsvarsministeriet kan afsætte pengene.
For selv om det endnu ikke er afgjort, om Aalborg bliver værtsby, så skal der stilles en garanti for budgettet, fremgår det af aktstykket.
Aalborg kæmper med Daejeon i Sydkorea og San Diego i USA om at blive værtsby for Invictus Games i 2029.
- Et dansk værtskab for Invictus Games 2029 vil være en anledning til at anerkende de op mod 60.000 danske veteraner og deres pårørende samt promovere Danmarks veteranindsats, lyder det i aktstykket.
Den primære målgruppe for arrangementet vil være veteraner og deres pårørende, lyder det videre. Det vil være muligt for offentligheden at overvære konkurrencerne som publikum.
Da Aalborg i december 2025 kom med på den endelige kandidatliste over mulige værtsbyer, lød det fra daværende forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V), at "det vidner om, at resten af verden også har lagt mærke til den danske veteranindsats".
- Værtskab for Invictus Games i Aalborg i 2029 vil give mulighed for at anerkende og fejre alle danske veteraner og sætte Danmark og Nordjylland på verdenskortet, sagde Troels Lund Poulsen i et opslag på Forsvarsministeriets X-profil.
Ved det seneste Invictus Games i 2025 deltog 20 veteraner fra Danmark i discipliner som svømning, roning og siddende volley.
I alt deltog mere end 500 veteraner fra 23 forskellige lande ifølge Forsvaret.
Invictus Games er stiftet af Storbritanniens prins Harry i 2014.
/ritzau/