Tommi er blevet kendt for sin passion i det meste af verden
HOBRO: Der findes passionerede mennesker, der har en hobby, som de går meget op i.
Og så findes der mennesker, som lige går skridtet videre.
Til sidstnævnte kategori hører 60-årige Tommi ”Volvo” Fisker fra Øster Doense ved Hobro.
Tommi Fisker er nemlig en kæmpe Volvo-entusiast, både hvad angår rigtige Volvoer, modelbiler og et hjem indrettet med alverdens Volvo-effekter - fra gulvtæppet i stuen til sengetøjet i soveværelset, ligesom Tommi altid går i Volvo-tøj.
Det gælder uanset anledning - også når han eksempelvis er til bryllup eller begravelse.
- Jeg har altid et eller andet på med Volvo. Ellers vil folk jo ikke kunne kende mig, fortæller han med et smil.
Fik første Volvo af sin bedstefar
Passionen for Volvo startede, da Tommi som 17-årig fik en gammel Volvo Amazon af sin bedstefar.
Den gik han og nørdede med, og da han senere i livet fik en kæreste og de sammen flyttede til Øster Doense, blev samlingen udvidet til imponerende 31 Volvoer. Altså i den rigtige størrelse.
Desværre satte Tommis helbred en stopper for livet med bilerne og de mange timer i værkstedet.
I 2016 fik han sin ottende blodprop, som var i hjertet, og senere fik han også en nerveskade i ryggen.
Derfor måtte han pensioneres fra sit arbejde, der i tidens løb har budt på en karriere som selvstændig med eget IT-firma, jord- og betonarbejder, skibsbygger og de seneste år inden sin sygdom; lastbilchauffør.
Verdens andenstørste samling
At Tommi måtte opgive sin samling af rigtige Volvoer - hvor det dog hører med til at historien, at han i dag fortsat har to styks holdende i garagen - betød, at passionen for bilmærket måtte dyrkes på en anden måde.
Derfor blev nogle tidligere erhvervede Volvo-modelbiler hentet frem fra gemmerne, og han begyndte for alvor at udvide samlingen.
I dag er samlingen på imponerende 1700 forskellige modelbiler.
Det skulle efter sigende være verdens andenstørste samling af Volvo modelbiler - kun overgået af en samler i Holland, der skulle have 3000 biler.
Tommis samling har hjemme i montre og glasskabe i privaten i Øster Doense.
Den imponerende samling tiltrækker interesse fra Volvo-entusiaster fra hele verden.
- Jeg står i spidsen for facebookgruppen ”Volvo Collectors”, der har 1600 medlemmer og her har jeg kontakter mange forskellige steder i verden. Det betyder også, at jeg ofte får besøg af Volvo-entusiaster fra mange forskellige lande, fortæller Tommi Fisker, der altid arbejder på at udvide sin samling.
Hele tiden på udkig
- Jeg er hele tiden på udkig efter nye modelbiler. Det betyder også, at jeg ofte køber større samlinger, hvor der altid er en masse, som jeg har i forvejen. Dem sælger jeg videre til andre samlere, mens jeg beholder dem, jeg ikke har.
- For nylig købte jeg eksempelvis en samling på 139 modelbiler, fordi der var to i samlingen, som jeg ikke havde, fortæller Tommi, der i øvrigt - og måske ikke overraskende - kendes som Tommi ”Volvo” Fisker.
Tommis udstilling af modelbiler hjemme i privaten er for god ordens skyld sikret med alarmer, videoovervågning og gitter.
Og så rører han i øvrigt aldrig bilerne bag glasruderne, uden at han har bomuldshandsker på.
Arrangerer Volvo-træf
Selvom det er modelbilerne, som Tommi dyrker i dag, har han bestemt ikke glemt passionen for Volvoer i den rigtige størrelse.
Han har som før nævnt selv to styks hjemme i garagen, og så arrangerede han sidste år et Volvo-træf hjemme i Øster Doense.
Det blev en bragende succes, som han gentager lørdag 23. maj i år.
Her vil Volvo-entusiaster fra Danmark - og en del andre lande - valfarte til arealerne omkring Idrætsvej i Øster Doense for at vise deres biler frem - og ikke mindst sammen dyrke den fælles passion for det svenske bilmærke.
Der vil på dagen være masser af konkurrencer, kåringer, salg af merchandise og modelbiler, auktioner om flotte sponsorgaver og mulighed for at få stillet både sult og tørst.
- Det var en mangeårig drøm, da jeg sidste år arrangerede træffet for første gang. Her havde jeg håbet på 40-50 biler, og at vi måske kunne tiltrække 100 publikummer. Vi endte på 171 biler og mere end 700 gæster på pladsen i løbet af dagen.
- Så jeg ved faktisk ikke, hvad jeg skal forvente i år, men jeg tror, vi runder 200 biler, og hvem ved, om vi runder 1000 gæster på pladsen, siger Tommi ”Volvo” Fisker.