Midgårdsormen blev brændt på bålet
HOBRO: Der var tirsdag aktivitet på Hobro Havn, hvor årets Skt. Hans-bål netop blev færdigbygget i havnebassinet.
Bag arbejdet stod blandt andre Hobros Frivillige Hænder, som sammen med Hobro Byforum og Sommer i Pakhuset bidrog til forberedelserne af aftenens arrangement.
Det skriver Johnny Haugaard i en pressemeddelelse.
Men inden bålet stod klar, vakte der opsigt på havnen. “Hvad er det dog, der sejler rundt derude?” lød spørgsmålet flere stillede sig i løbet af formiddagen.
Ude på fjorden kunne man nemlig ane noget flydende, der på afstand lignede to personer på en plade.
Midgårdsorm der bliver ved med at spøge
Da bålet blev tændt den aften, var det ikke en traditionel heks, der blev sendt til Bloksbjerg. I stedet var det Midgårdsormen, der tronede på toppen.
Ormen var denne gang lavet af halm, men materialerne under den havde en særlig historie. Træet stammer fra den store Midgårdsorm af pil, som sidste sommer snoede sig gennem Hobro og blev et markant samlingspunkt for tusindvis af besøgende.
Mange af de frivillige i Hobros Frivillige Hænder var også med til at bygge Midgårdsormen. Det var her, flere lærte hinanden at kende, og hvor fællesskabet opstod. Siden er gruppen vokset og bidrager i dag til forskellige projekter og arrangementer i byen.
Dermed bliver Midgårdsormen på mange måder en cirkulær fortælling – et projekt, der både har samlet mennesker og nu igen giver noget tilbage til Hobro.
På havnen kan man i øvrigt også opleve andre kreative aftryk fra gruppen. Langs kajkanten står blomsterpyloner af pil samt små figurer lavet af kvas.
Pylonerne blev oprindeligt skabt under vejledning af Blomstermanden Johnny Haugaard og blev i sidste uge nænsomt restaureret af de frivillige, så de igen fremstår klar til sommerens aktiviteter.
“Der sad to mænd på en tømmerflåde...”
Tilbage til formiddagens lille mysterium.
Da de to personer kom tættere på havnekanten, stod det klart, at der var tale om Johnny Haugaard og Casper Hestbech fra Hobro Byforum.
De to forsøgte at padle sig frem på en tømmerflåde fra Hobro Værft mod havnebassinet ved Café K.
Turen blev taget mod strømmen, og undervejs fik de hjælp fra forbipasserende både samt en af Johnnys medarbejdere, der måtte trække flåden det sidste stykke til kaj. Humøret var højt hele vejen, og der blev grinet og delt mange bemærkninger undervejs.
Tidligt samme morgen var de mødt op på værftet i jagten på materialer til en pram til bålet.
- Klokken seks er meget tidligt. Der er jo en halv dag til, bålet skal tændes, lød den kærlige bemærkning fra værftets indehaver, Peter Leth, som dog hjalp med både tømmerflåde og ankre, så den ikke driver væk under aftenens afbrænding.
Johnny Haugaard havde egentlig planlagt at forlade Hobro allerede fra morgenstunden.
- Jeg skulle have været på Fyn i dag. Det er bare som om, jeg aldrig kommer væk fra den by her, fortæller han med et grin.
- Det har været en fantastisk dag. Det gav minder fra sidste sommer, hvor vi også lavede ballade på havnen. Og nu har Midgårdsormen givet noget tilbage til byen igen. Den bliver ved med at dukke op. Måske er det netop det, Skt. Hans handler om – at når mennesker hjælper hinanden og skaber noget sammen, lever historierne videre, længe efter projektet egentlig er slut, afslutter Johnny Haugaard.