Sådan noget siger man ikke til Dorthe
HOBRO: Nærmest synkront med at sommeren for alvor har meldt sin ankomst, har Sommer i Pakhuset på havnen i Hobro slået dørene op. Sommertiltaget åbnede i lørdags og har åbent alle ugens dage, hele sommeren. Helt nøjagtigt frem til 31. juli.
Sommer i Pakhuset er et kunstnerisk og kulturelt mødested, hvor der sommeren igennem vil være en stor kunstudstilling med skiftende kunstnere, levende musik, kulturelle talks, workshops, fællessang, artisttalks, samt en hyggelig bar/café med både kaffe, vin, øl og andre lækkerier, der kan nydes både inde og ude.
Rammerne er det autentiske og karakteristiske røde pakhus på Sdr. Kajgade i Hobro, der sommeren igennem således vil byde lokale, turister, frivillige og kunstnere velkommen.
Greb opfordring fra sin mand
Det var Dorthe Lund, der på en gåtur på havnen tilbage i sommeren 2024 fik idéen - godt hjulpet på vej af sin mand.
På gåturen sagde hun nemlig, at det simpelthen var synd, at der ikke skete noget på havnen i Hobro om sommeren. Her var svaret fra manden, at hvis hun synes, at der skulle ske noget, måtte hun jo selv sætte det i gang.
Sådan noget siger man ikke til Dorthe, der er en handlingens kvinde. Sammen med sin søster begyndte hun at søge fondsmidler til projektet og invitere kunstnere til sommeren 2025.
Første år blev et tilløbsstykke
Det lykkedes det hele, hvilket betød, at Sommer i Pakhuset havde premiere i juni måned sidste år, hvor mere end 15.000 besøgende i løbet af sommeren kiggede forbi. Naturligvis godt hjulpet af sidste sommers tilløbsstykke i Hobro; Johnny Haugaards Midgårdsormen, der snoede sig igennem byen og tiltrak mange gæster fra både nær og fjern.
- Midgårdsormen hjalp helt sikkert besøgstallet godt op sidste år. Til gengæld er vi lidt mere kendte i år, ligesom vi har flere skiftende udstillere i løbet af sommeren, hvilket sikrer en løbende fornyelse og helt sikkert vil betyde, at nogle gæster kommer flere gange. Så jeg har store forventninger til i år, hvor mere end 150 da også mødte op til åbningen i lørdags, fortæller Dorthe Lund, der udover at være formand for foreningen bag Sommer i Pakhuset også er formand for foreningen ”Påskeudstilling Det røde pakhus”, der har arrangeret påskeudstillinger selvsamme sted hvert år siden 2003.
Meget mere end kunst
Mere end 100 kunstnere udstiller hen over sommeren, men Sommer i Pakhuset er meget mere end kunst.
Der vil blandt andet være mange forskellige musikalske indslag. Alt fra fællessang og trompetmusik til popballader og opera. Hertil kommer talks, workshops og hygge i caféområdet.
Alle opgaver omkring Sommer i Pakhuset bliver udført af frivillige, ligesom de kunstnere, der har deres kunst udstillet, skiftes til at ”passe butikken”.
Det er gratis at besøge Sommer i Pakhuset.