Herlig sankthans-fest i Blokhus
BLOKHUS: Sol, sommervarme, glade mennesker, og musik, borgmestertale, hygge og et kæmpe bål. Den traditionsrige sankthans-fest på Blokhus Strand har det hele. Derfor havde flere tusinde igen i år valgt at fejre midsommer på den smukke strand.
Fastboende, sommerhus-folkene, turister og tilrejsende fra byerne i området var i et herligt samvær.
Musikkorpsene fra Nordsø Festivalen satte gang i festen, inden Blokhus-ildsjælen Karl Korfitz fra den transportable scene kunne sige: - Velkommen til det festlige Blokhus.
Det er blevet en tradition, at Jammerbugtens borgmester holder sankthans-talen. Det var derfor nyvalgte Kristian Hem's sankthans-taler debut.
Han tog udgangspunkt i Alberte Windings "Lyse nætter", som lige er kåret som Danmarks bedste sang.
- I de interviews, Alberte Winding gav i forbindelse med udnævnelsen af ”Lyse nætter”, fortæller hun, at sangen for hende også handler om relationer mellem mennesker. I vores tid synes jeg særligt, vi ser det fænomen, når det gælder de såkaldt sociale medier. Vi taler specielt om det i forhold til børn og unge. Meget af den tid som disse aldersgrupper før brugte i fysiske fællesskaber med jævnaldrende, bruges i dag alene foran skærmen. Her ser man andres polerede liv og føler, at man selv er udenfor eller bagefter. Eller man tager polerede billeder af sit eget liv for at imponere andre – og hvad får man egentlig ud af det? Ikke trygge og gode relationer, i hvert fald, sagde Kristian Hem.
- Jeg tror, det er vigtigt, at vi husker at puffe til hinanden, så vi kommer ud af stuerne, væk fra skærmene og er rigtigt sammen i virkeligheden. Og netop sankthans er en god anledning. Når vi følger vores gode midsommer-tradition med at samles omkring bålet, ja så får vi hele pakken: Det gode fællesskab med venner, familie eller bekendte fra lokalområdet, varmen fra bålet og naturens sommerlige skønhed. Det er en dejlig tradition, som man ikke skal snyde sig selv for, tilføjede borgmesteren.
Mens de mange tusinder sang med på Drachmanns og P. E. Lange-Müllers smukke Midsommersang i den klassiske udgave, gjorde bål-tænder Michael Krause klar til at tænde det store bål. Det var 37. gang den tidligere turistforenings-formand tændte Blokhus-bålet. Og som sædvanlig iført T-shirt med teksten "I love Blokhus".
- I år var det ingen sag at tænde bålet. Det var meget tørt. Andre år har det været sværere, men jeg har flere tricks, man kan bruge, fortæller Michael Krause og tilføjer, at det selvfølgelig altid foregår iført T-shirt.
- Man kan da ikke optræde i stor jakke her ved midsommertid, siger han, men afslører også, at hvis vejret er køligt, kan man jo trække i noget varmt under T-shirten.
Aftenen bød på masser af god musik fra bandet Petrol. De leverede den ene ørehænger efter den anden. Det gav en herlig rock 'n' roll stemning på stranden, mens bålet brændte ned.
Det var som sædvanlig Destination Blokhus og VisitJammerbugt, der stod bag det flotte arrangement, som først sluttede, da solen forsvandt i havet.