Seneste nyt
Billede beskrivelse

Johan blev årets første maritime student

23. juni 2026 kl. 16.01

FREDERIKSHAVN: Johan Pihl Toft blev årets første student på Maritim Student HF, da han afsluttede sin sidste eksamen i dansk med et flot 10-tal.

Det skriver Frederikshavn Gymnasium i en pressemeddelelse.

Som flere af eleverne på Maritim Student kommer Johan ikke fra Frederikshavn. Han er opvokset i Skinnerup ved Thisted, og med to forældre, der tidligere har arbejdet inden for Det Blå Danmark, samt en stor interesse for sejlads, var uddannelsen et oplagt valg.

En vigtig del af uddannelsen er togtet med Skoleskibet DANMARK, som er integreret i forløbet på Maritim Student. Johan valgte desuden den nautiske linje, der giver merit til skibsføreruddannelsen.

Men det maritime er ikke hans eneste passion.

Johan har tidligere gået på Klestrup Musikefterskole og er en engageret musiker med særlig interesse for strengeinstrumenter. 

Gennem alle sine gymnasieår har han været aktiv i arbejdet omkring gymnasiets musical, og tidligere på året udgav han sammen med flere nuværende og tidligere elever fra Frederikshavn Gymnasium en debutsingle med frederikshavnerbandet Velin.

- I aften skal bandet faktisk øve, så mon ikke det ender med en øl, siger Johan med et grin.

Først står dagen dog på fejring med familien i Frederikshavn, mens den store studenterfest venter hjemme i Skinnerup den 8. juli.

Når Johan ser tilbage på sin tid på Maritim Student, er det især én oplevelse, der skiller sig ud.

- Togtet med Skoleskibet DANMARK er helt klart det, jeg vil fremhæve ved min tid som maritim student. Men musikken trækker også rigtig meget i mig, fortæller han.

Efter sommerferien fortsætter Johan derfor sin musikalske udvikling på MGK i Odense, hvor han også skal dele lejlighed med en nuværende klassekammerat.

Del artikel
Annonceret indhold
Nyeste

Nyeste