Charlotte har skabt kunst i Skoleparken - kom og se Den Måwe mur
SÆBY: Dannebrog var hejst på den fælles flagstang i seniorbofællesskabet ”Skoleparken” 17. juni. Anledningen var, at der skulle afsløres et stort navneskilt med boligområdets navn, og der skulle holdes fernisering på Charlotte Rømmings store vægmaleri.
Næsten alle bofællesskabets beboere samt udlejerne Carsten og Christian Vejby var mødt op til arrangementet, der blev indledt med fællessang.
Initiativtageren til skiltet, Tove Dahl, holdt en fin tale om processen omkring Sæby Skoles lukning, nedrivning og om den flerårige skamplet som grunden udgjorde, inden ejendomsinvestor Troels Vejby så muligheder i at bygge udlejningsboliger i ét plan.
Skiltet, som er designet af Arne Dahl og fremstillet af Wood Design i Understed, blev afsløret af de glade givere, brødrene Vejby.
Fernisering
Efter at have beundret skiltet gik de forsamlede til fælleshuset i midten af beboelsen, hvor medlem af beboerrådet, Gynther Mølgaard havde forfattet en rammende lejlighedssang. Her sang de om tilblivelsen af kunstværket på muren ind til naboen med de glade måger.
Kunstneren, Charlotte Rømming, alias ”Den Bette Maler”, klippede det blå bånd og erklærede kunstvæggen for åben.
Hun fortalte, at hendes hensigt med det 17x2 meter høje maleri er at skabe glæde og smil på læben.
Samtidig kunne beboerne overfor få indtryk af, at de havde den smukkeste havudsigt med blå himmel og hvid strand med de allestedsværende måger.
Selv betegner Charlotte sit projekt som ”Den Måwe (måge) mur” I Kina har de "Den Kinesiske Mur", men i Sæby har vi "Den måwe mur". Knap så lang, men til gengæld meget sjovere.
Hun skriver følgende på Facebook, hvor yndlingsmågerne bliver fremhævet:
"Der er PostMågens, FjolleFåwli, BestemmeBente, en fremmed med GPS problemer, og selvfølgelig de frækkeste af dem alle, Kaj og Bøje, og resten af flokken. De flyver nu trygt og godt i hjertet af Sæby."
Maleriet, med mange pudsige detaljer, har Gynther Mølgaard givet yderligere autenticitet ved at samle en masse havsneglehuse og placeret dem ved ”strandkanten” af muren.
Der er adgang til det nye kunstværk fra Chr. Pedersensvej. Selv om muren fører ind til midten af Skoleparken, er alle velkommen til at lægge vejen forbi og nyde det populære maleri.