Medlemsblad fejrer 40 år med jubilæumsudgave
FREDERIKSHAVN: I denne måned kan Rønnerhavnens medlemsblad, Rønnerposten, fejre sit 40-års jubilæum.
Det sker med udgivelsen af et jubilæumsnummer, hvor der kigges tilbage på bladets og havnens historie.
Bladet dengang var i A5-størrelse og på 16 sider, der først og fremmest havde til opgave at viderebringe information fra bestyrelsen til medlemmerne.
Rønnerhavnen havde eksisteret i cirka 10 år, da den fik sit medlemsblad.
Daværende formand, Willy Olsen, skrev følgende i bladets første nummer:
"Vi er nu midt i 1980’erne og jeg vil benytte lejligheden til at sige velkommen til Rønnerposten, som ser dagens lys, især takket være initiativet fra vores ”kontorchef” og suppleant i bestyrelsen, Tofteberg. Hvis vi kan få bladet til at løbe rundt, så har vi en mulighed for at få samtlige medlemmer i tale, hvilket er en indlysende fordel for bestyrelsen, da jo ikke alle er i stand til at møde op på generalforsamlingerne".
Nuværende formand for Rønnerhavnen, Ole Guldsmed-Thomsen, siger til jubilæumsudgaven:
- Rønnerhavnen startede sin spæde start som jollehavn og var et forblæst hjørne, hvor man næsten ikke kunne undgå at få sand mellem tænderne. Der var pumpet en del sand ind til opfyldning, og der var ikke græs eller anden vegetation til at binde sandet - kun nogle sporadiske totter marehalm.
- Havnefogeden holdt til i et interimistisk skur og havde end ikke telefon i starten. Rønnerposten var et forholdsvis simpelt hjemmetrykt blad i A5, som var eneste nyhedskilde på havnen ud over snakken fisker til fisker.
- I dag har vi en perle af en havn, som ligger idyllisk helt i læ bag klitter, buske og træer. Alt er vokset godt til, og det gælder også havnen og Rønnerposten. Havnen er gået fra at være jollehavn til at være havn for fritidsfiskere og sejlere, og bådene er blevet større og større. Sådan er udviklingen gået.
- Nu er der trådløst WiFi på alle broer, nyheder på Facebook og hjemmeside, og Rønnerposten er vokset til at være et stort og farverigt blad, som er trykt og opsat professionelt. Ikke mange har så flot et blad som os.
- Vi har meget at takke vores mangeårige redaktør, Bruno Müller, for - uden ham var der ikke noget blad. Bruno har haft en fantastisk evne til at snuse historier og artikler op, og der er altid fornyelse og nye dugfriske billeder. Der er lagt et stort arbejde i at finde annoncører og have fingeren på pulsen og skrive om pågående og kommende aktiviteter, siger den nuværende formand.