Seneste nyt
Billede beskrivelse

Havbunden er forvandlet fra ørken til oase

25. juni 2026 kl. 15.31

VOERSÅ: For at finde materialer til at bygge havnemoler, kystsikre og til anlægsprojekter på land begyndte man i 30-erne at fiske de mange sten fra istiden op fra havbunden ud for østkysten.

Resultatet ser vi i dag, hvor havbunden fremstår gold og uden meget liv.

- Ålegræsset, som fiskene kunne leve i, er gennem årene gradvist forsvundet, fordi stenene ikke længere kunne give læ for havstrømmene, forklarer Voersaa Fiskerlejes formand Mogens Berg.

Billede beskrivelse

Fuldtidsfiskerne har for længst lagt deres både op, og tilbage i Voerså og andre lignende havne holder lystfiskerne i deres små joller stadig stand, selv om afstanden mellem fiskene bliver stadig større.

Voersaa Fiskerleje og Voersaa Borgerforening kunne allerede for år tilbage se skriften på væggen og forsøgte at gøre noget for at få livet og biodiversiteten tilbage ud for å-udløbet.

I 2018 tog Bjarke Laubek initiativ til arbejdet med at reetablere stenrevet og kystnaturen ud for Voersaa.

Som biolog og formand for Voerså Borgerforening har han været den bærende kraft i projektet, som har udviklet sig i to etaper.

Billede beskrivelse

Første etape bestod af en række indledende undersøgelser, tilladelser og mindre forsøg med at udlægge marksten og plante ålegræs for at genskabe havmiljøet.

Finansiering

Efter næsten otte års dedikeret forarbejde modtog projektet i slutningen af 2025 en stor økonomisk indsprøjtning på knap 8 millioner kroner fra blandt andet Havnaturfonden og Den Danske Naturfond. Beløbet er indsat på konto hos Frederikshavn Kommune, som forvalter økonomien i projektet.

Den fysiske del af anden etape, og foreløbige sidste, er nu op til sankthans 2026 blevet afsluttet – to uger før planlagt.

Billede beskrivelse

Midt i juni blev de sidste af 9.000 tons sten i varierende størrelse lagt på bunden i 3-4 meters dybde.

Næste fase var udplantningen af 15.000 ålegræsskud placeret i cirkler omkring stenene.

Belært af resultaterne fra de første udplantninger, hvor havstrømmen rev nogle af græsset op, inden rødderne fik fodfæste, valgte man denne gang at forankre hver enkelt plante med et stort søm.

Hele projektet er blevet drevet i et tæt samarbejde mellem ⁠Voersaa Borgerforening, Voersaa Fiskerleje samt Frederikshavn Kommune, hvor der er trukket på et stærkt lokalt engagement.

Billede beskrivelse

De tungere opgaver som transport og udlægning af sten med entreprenørskib blev udført af professionelle, og dykkerne, der omhyggeligt gravede ålegræsset ned i sandbunden, var også professionelle.

Herudover har lokale frivillige klaret alt det praktiske, og har spillet en helt afgørende rolle i forberedelserne og etableringen af såvel stenrev som ålegræs.

Det lokale fællesskab har formået at gøre naturgenopretningen til et folkeligt samlingspunkt, hvor lystfiskere og interesserede borgere arbejder side om side for at redde deres lokale havmiljø.

Opgaver

En flok frivillige tager ud på havet nord og syd for havnen for at hente og udvælge de bedst egnede sunde ålegræsskud.

Andre frivillige sidder i servicebygningen på havnen og binder ståltråd og jernsøm på de 15.000 ålegræsskud.

Ejvind Pedersen og andre medlemmer af Vorsaa Fiskerleje har konstrueret en stor dykkerpram, der som en anden borerig tjener som base for dykkerne og deres grej.

Inden dagens plantearbejde er gået i gang, har dykkerne fra firmaet Bio App fra Odder udlagt en bøje, hvortil de frivillige skippere på følgebådene, som f.eks. Bjarne Mechlenburg, trækker prammen ud til plantestedet.

De medbragte planter sænkes i plastkurve med 50 ad gangen ned til dykkerne.

Ikke uvæsentligt er det frivillige, der sørger for optælling og registrering samt for, at arbejdsholdene bliver serviceret med kaffe og forplejning.

Billede beskrivelse

Alle, der har deltaget i projektet, er blevet inviteret ud på prammen ovenover stenrevet for med egne øjne gennem en vandkikkert at se det færdige resultat.

Genbrug

Malerspandene, som planterne forinden er blevet pakket ned i, er genbrug fra købmandsbutikken, og i stedet for blylodder har Voersaa fiskerne fundet nogle brugte bremseskiver til at holde kurvene nede med.

Dykkerne

Ejeren af Bio App, Maks Klaustrup, der er marinbiolog og erhvervsdykker, er selv med på opgaven og forklarer, at Voersaa projektet fylder næsten halvdelen af de ålegræsplanter, der i år samlet bliver udplantet i hele Danmark.

Et spisekammer på 4 hektar

Biologer og DTU Aqua forventer primært, at følgende fiskearter vil kolonisere og drage fordel af det nye 4 hektar store stenrev med masser af huler og sprækker: Torsk, fladfisk, havørred, havkarusser, hornfisk og makrel samt vrimmel af smådyr som tanglopper, rejer og små snegle, hvilket gør det til et gigantisk spisekammer.

Nyt forskningsprojekt

En række forskere har været med hele vejen for at klarlægge betydningen af det nye stenrev.

Som en udløber af projektet skal der nu sendes sten til Aarhus Universitet, hvor forskere skal pode med forskellige typer tang og alger, inden de på forskellige årstider skal lægges ud i Kattegat ud for Voerså, for at undersøge, hvilke vækstbetingelserne er størst.

Del artikel
Annonceret indhold
Nyeste

Nyeste