Flere end 300 elever var med, da lokale skolehaver fejrede ti år
SÆBY: Mere end 300 elever fra Sæbygaardskolen festede i Nellemanns Have, da skolehaverne 24. juni fejrede deres ti-års fødselsdag.
Lærer på Sæbygaardskolen, Anne Bak Rasmussen, der for ti år siden tog initiativ til, at klasseværelset skulle flyttes uden for skolen, indledte jubilæumsdagen med at byde velkommen og fortælle om skolehavernes tilblivelse, udvikling og hvilke nye mål, der stiles efter.
Skolehaverne startede i 2016, hvor Nellemanns Haves venner var klar til at rydde et skovområde, der kunne anvendes til urtehaver.
Efter ti år er området kommet til at se markant anderledes ud, og der er kommet nogle let tilgængelige faciliteter til.
Anne mindes de første år, hvor hendes lærerkollega Anders Jørgensen transporterede haveredskaberne fra skolen i en trillebør, og hvor vanding foregik ved, at eleverne hentede vand i spande fra åen.
- Nu behøver vi blot at åbne for vandhanen, og alle redskaberne er let tilgængelig i redskabscontainerne, konstaterede Anne med glæde.
Bedene er blevet bedre afgrænset og hævet, hvilket gør dem lettere at passe.
Der er kommet gode toiletfaciliteter til, og når der holdes sæsonafslutning med mad over bål, er forholdene blevet meget bedre.
De mange forbedringer gør, at der kan fokuseres mere på læringen om planterne, og der har de seneste år været muligt at tage nye temaer op - som dyrkning af planter til indfarvning af stof og forskning i hvilke gødninger, der funger bedst til kartoffelavl.
I de næste år vil Anne og hendes gode kolleger sammen med eleverne udvikle haverne yderligere.
Borgmesterens tale
Borgmester Jon Andersen (V) havde i dagens anledning taget borgmesterkæden på.
Da han så ud over flokken af forventningsfulde skoleelever, fraveg han sit talepapir og fortalte om sine egne erindringer tilbage til sin barndom og ungdom.
Borgmesteren kom ind på hvilke tanker og mentale billeder af tidligere oplevelser, han mindes med glæde.
Jon Andersen beroligede eleverne med, at med deres unge alder kunne de af gode grunde ikke have mange minder i bagagen endnu.
Men om 20-30 år, når de for eksempel besøger Nellemanns Have, ville minderne dukke op om deres tid i 5. og 6. klasse.
Her vil de kunne huske tilbage på den tid, de sammen med Anne Bak Rasmussen, øvrige lærere og havens venner havde mange gode oplevelser i skolehaverne.
- Det er virkeligt sejt, det I sammen laver heroppe med dyrkning af jeres egne grøntsager. I et godt samarbejde lærer I om naturen på en måde, hvor I selv er med hele vejen, lød det rosende fra borgmesteren.
Jon Andersen fremhævede vigtigheden af at passe på naturen og hvordan eleverne lærer, hvor maden kommer fra - en viden der kan bruges resten af livet.
Fri leg
Efter den formelle velkomst og taler var der fri leg frem til klokken 11.
Lærerne havde taget en del rekvisitter med til boldspil og tændt op i bålfadene, hvor der blev bagt snoblød og lavet pandekager.
Nellemanns velplejede have rummer utallige muligheder for fysiske aktiviteter og afslapning under de skyggefulde paradisæbletræer.
Der var god søgning til rundbold, høvdingebold, kongespil, stigegolf, og andre hyggede sig i hinandens selskab på tværs af klasserne.
Medlemmer af Sæby Petanqueklub var mødt op og inviterede eleverne til at få kuglerne til at ramme ”grisen” og ellers fortælle om deres sport.
De elever, hvor ukrudtet i deres jordlod var vokset lidt for højt, bød deres samvittighed dem at udnytte tiden med at få renset op mellem ærter og gulerødder.
Næstformand i Nellemanns Haves venner, Hans Rødsgaard-Mathiesen, glædede sig over, at der nu i ti år hvert år er kommet mere end et halvt hundrede elever i haven.
- Ud over glæden ved at se børnene lære om naturen og dyrke jorden, er det en god måde at udbrede kendskabet til Nellemanns Have.