Seje kvinder er klar til trafikken efter gratis cykelkursus
Et gratis cykelkursus i Aalborg SØ har givet en gruppe kvinder nye færdigheder, mere frihed i hverdagen og mod på at færdes sikkert i trafikken
AALBORG: En gruppe kvinder i Aalborg SØ kan nu kalde sig nye cyklister. Det skriver Aalborg Kommune i et Facebook-opslag.
De har netop gennemført et gratis cykelkursus, hvor de gennem de seneste måneder har lært både at cykle og at færdes sikkert i trafikken.
Ifølge Aalborg Kommune handler det at kunne cykle om meget mere end transport. Det giver både frihed, selvstændighed og tryghed i hverdagen, gør det lettere at komme til uddannelse og arbejde, klare daglige gøremål og hente og bringe børn - samtidig med, at det giver god motion.
Bag undervisningen står frivillige fra FrivilligAalborg, som siden det tidlige forår har brugt tid og engagement på at lære kvinderne at cykle.
Undervejs har deltagerne lært færdselsreglerne, udfordret sig selv og øvet sig i at færdes trygt i trafikken.
Cyklerne, som deltagerne har brugt på kurset, er genbrugscykler, der er sat i stand af frivillige i Aalborg SØ.
Kurserne er et samarbejde mellem FrivilligAalborg, Kvarterværkstedet og Bydel i Centrum - Den Boligsociale Helhedsplan i Aalborg Øst og SØ.
Samtidig bidrager Tryg Aalborg med undervisning i trafiksikkerhed gennem Knud U. Rasmussen fra Nordjyllands Politi, som blandt andet underviser i cyklens udstyr og færdselsregler samt overrækker diplomer og reflekser til deltagerne.
Cykelkurserne har tidligere været afholdt i Skelagergaardene, Aalborg Øst, Aalborg SØ og Løvvangen.